Sopot Festival 2000

XXXVII Międzynarodowy Festiwal Piosenki Sopot
18-19 sierpnia 2000

PROGRAM SOPOT FESTIVAL 2000
PIĄTEK 18 sierpnia 2000 r. godz. 20.00

“MUZYKA ŚWIATA”

“Muzyka Świata” już od kilku lat święci triumfy niemalże pod każdą szerokością geograficzną. Znudzeni muzyką pop, czy rock, coraz częściej sięgamy po płyty spod znaku “world music”. Sukcesy zespołu Deep Forest, czy Gorana Bregoviča mówią same za siebie. Fenomen filmu i albumu “Buena Vista Social Club” też świadczy o niezwykłej popularności muzyki inspirowanej folklorem.

Po bardzo pozytywnym odbiorze koncertu “Muzyczne Drogi Europy” ubiegłorocznego Festiwalu w Sopocie, zdecydowaliśmy się również i w tym roku zaprezentować artystów wywodzących się z kręgu “muzyki świata”.

Niewątpliwie największymi gwiazdami pierwszego wieczoru 37 Sopot Festival 18 sierpnia będą muzycy znani m.in. z występów w filmie “Buena Vista Social Club”. U nas zagrają w trochę innym składzie, pod nazwą The Afro Cuban All Stars. Muzyka latynoska już od kilku lat cieszy się powodzeniem. Nie tylko artyści uprawiający jej popularną odmianę odnoszą sukcesy na listach przebojów, ale również ci, którzy grają muzykę etniczną, sprzedają wielotysięczne nakłady płyt. Niezwykła motoryczność, niepowtarzalne brzmienie sekcji rytmicznej i dętej oraz charakterystyczna melodyka sprawiają, że wykonawców rodem z Kuby słucha się z wielką przyjemnością.

Drugi zespół, który przyjedzie do Sopotu z Kuby to La Vieja Trova Santiaguera. Ich ciepła muzyka z pewnością podbije serca widowni Opery Leśnej i widzów Programu 1 Telewizji Polskiej.

Warto też zwrócić uwagę na artystów z innych stron świata. Muzykę, wykorzystującą folklor turecki reprezentuje Sezen Aksu. To najpopularniejsza artystka Turcji - sprzedała ponad 20 milionów płyt, nagrała “The Wedding & Funeral Album” z Goranem Bregovičem. Sezen jest ponadto zdolną kompozytorką. To ona napisała ubiegłoroczne przeboje Tarkana – “Simarik” i ”Sikidim”.

Muzykę spod znaku Orientu przybliży nam również Alabina. Na scenie towarzyszą jej instrumentaliści mający za sobą grę w Gipsy Kings. Połączenie orientalnej melodyki z gorącymi rytmami flamenco jest niezwykle interesujące.


Muzyka, której korzenie tkwią w Irlandii od lat ma u nas liczne grono fanów.
Z pewnością zadowoli ich występ Maire Brennan - wokalistki słynnej grupy Clannad.

źródło: Moya's Clannad Page

Wreszcie Polskę reprezentować będą wykonawcy czerpiący z góralskiego folkloru – Golec uOrkiestra, Brathanki i Kapela. I choć każdy z tych Zespołów w inny sposób korzysta z góralszczyzny - zapewnią nam gorącą zabawę.

Marek Sierocki

reżyseria:
KRZYSZTOF JAŚLAR

SOBOTA 19 sierpnia 2000 r. godz. 20.00
“VIVA ITALIA”

Koncert prowadzi: GRAŻYNA TORBICKA


NIEDZIELA 20 sierpnia 2000 r. godz. 20.00

Koncert prowadzi: 
ARTUR ORZECH
 



PIĄTEK 18 sierpnia 2000 r. 

“MUZYKA ŚWIATA”

występują:
ALABINA
BRATHANKI
GOLEC ORKIESTRA
KAPELA
KHALED
LA VIEJA TROVA SANTIAGUERA
MAIRE BRENNAN
PILI-PILI & PHIKELELA SAKHULA CHOIR
SEZEN AKSU
JAKUB ŻAK
THE AFRO CUBAN ALL STARS

 

SOBOTA 19 sierpnia 2000 r. 
 

“VIVA ITALIA”

AL BANO
DRUPI
I SANTO CALIFORNIA
MATIA BAZAR
TOTO CUTUGNO
GOŚĆ SPECJALNY - HELENA VONDRAČKOVA

 

NIEDZIELA 20 sierpnia 2000 r. 

TEXAS
BRYAN ADAMS

 

TEXAS

“Dobra piosenka znaczy dla mnie dużo więcej niż tysiące doskonałych recenzji w modnych londyńskich magazynach. Fakt, że Johnny i ja byliśmy, po wydaniu “White On Blonde”, trzykrotnie nominowani do Ivor Novello Awards znaczyło dla nas dużo więcej niż inne wyróżnienia i całe zamieszanie związane z wydaniem tego albumu. Dostaliśmy nagrodę, która się dla nas bardzo liczy, która jest uznaniem naszej twórczości. “Say What You Want” i “Black Eyed Boy” nie są jedynymi dobrymi piosenkami, jakie napisaliśmy.”

(Sharleen Spiteri)

Nazwa Zespołu pochodzi z filmu Wima Wendersa “Paris, Texas”. Być może odrobina zakręconej poetyki filmów tego reżysera przenika do muzyki TEXAS-u. I tak jak Wenders poszukuje ciągle nowych dróg w filmie, tak Zespół nie zaprzestaje swoich poszukiwań w muzyce. Może to właśnie powoduje, że czasami sprzedają więcej płyt w Paryżu niż w Perth.

Sharleen Spiteri i Johnny McElhone to doświadczony zespół kompozytoów. Nie zachłysnęli się pierwszymi powodzeniami Zespołu. Nieustająco rozwijają swoje umiejętności. Szczególnie w ciężkich czasach nie przestają pisać. A bywało różnie –członkowie Zespołu przychodzili i odchodzili, a oni ciągle pozostawali wierni swojej pasji. Uważają, że ewentualny kres ich wspólnej pracy nastąpi wtedy, kiedy przestaną się rozwijać. Ich kompozycje są całkiem niezłym połączeniem popu, rocka i muzyki soul z elementami bluesa i hip hopu.

Po ogromnym sukcesie “White On Blonde” – 4 miliony płyt sprzedanych na całym świecie – Zespół wydał w zeszłym roku album “The Hush”. Materiał nagrywano w domowym studio Sharleen w Glasgow. Producentem płyty jak i współkompozytorem utworów jest Johnny.

Nie tylko dla swoich najwierniejszych fanów Sharleen brzmi zdumiewająco na ostatnim krążku: od funkowego falcetu w “Tell Me The Answer” do nostalgicznego “Day After Day” (hołd złożony Dianie Ross). Wg McElhone Spiteri stała się jedną z najlepszych brytyjskich wokalistek współczesnej muzyki pop. Również Spike Stent – który pracował nad takimi przebojami jak “2 Becomes 1” The Spice Girls czy “Protection” Massive Attack – uważa, że Spiteri śpiewa coraz lepiej. I że to najlepszy album Zespołu, zarówno pod względem kompozycji jak i brzmienia. “The Hush” był pierwszą płytą miksowaną przez Spike’a w jego nowym studio.

Wg Sharleen, przy realizacji tego albumu po raz pierwszy wszystkie style jakie preferują, połączyły się ze sobą w jedną całość. I pomimo tego, że lubią Stax, The Beatles i Al Greena, to na ostatniej płycie można usłyszeć odrobinę Abby, Roxy Music, a nawet wczesnego Human League.

“Wiedziałam od samego początku, kiedy miałam 18 lat i kiedy jedyną piosenką napisaną przez TEXAS był utwór “I Don’t Want A Lover”, że jesteśmy parą zdolną do stworzenia albumu na poziomie “The Hush”. Nigdy w to nie wątpiłam. Dla mnie “The Hush” to nie tylko najlepsza płyta zespołu TEXAS, ale album, który powstawał przez wszystkie lata naszego istnienia.”

(Sharleen Spiteri)
 

BRYAN ADAMS

jestem tylko basistą w zespole

“... Pisanie piosenek jest w wielu przypadkach rodzajem egzorcyzmu, w tym znaczeniu, że często mówię w nich o sprawach, o których w inny sposób nie mógłbym powiedzieć, np. podczas normalnej rozmowy. Czasami rzeczy, które nas otaczają, mają większe znaczenie, niż chcielibyśmy przyznać. Wielokrotnie zauważałem to w moich piosenkach.”

(Bryan Adams)

Należy do czołówki gwiazd światowego rocka. Jego dorobek to: 11 albumów, dwa tuziny hitowych singli i ponad 60 milionów sprzedanych płyt na całym świecie. Odbył kilkanaście tras po całej kuli ziemskiej. Nagrywał z takimi legendami, jak: Luciano Pavarotti, Tuna Turner, Barbra Streisand, Smokey Robinson, Rod Stewart i Sting

Ma na swoim koncie wiele światowych nagród za muzykę i teksty. Otrzymał 3 nominacje do Oscara oraz wiele nominacji do Grammy - Amerykańskiej Nagrody Muzycznej. Czterokrotnie jego utwory zajmowały pierwsze miejsce na liście filmowych przebojów Billboardu: “Heaven” z filmu “A Night In Heaven”, “All For Love” z Rodem Stewartem i Stingiem z “Trzech Muszkieterów”, “Everything I Do ...” z “Robin Hooda” i “Have You Ever Really Loved a Woman” z “Don Juana DeMarco”.

Do niego należy również rekord w długości utrzymania pierwszego miejsca singla w historii brytyjskich list przebojów (mega-hit “Everything I Do ...” był numerem 1 przez 12 tygodni). Ponadto został uhonorowany tytułem Artysty Dekady lat 90-tych, co dało mu pozycję muzycznego ambasadora Kanady.

Wielokrotnie udzielał się w międzynarodowych akcjach charytatywnych i organizacjach “non profit”, np. Live Aid, Greenpeace, Amnesty International. Podczas jednego ze światowych tournee pomagał utworzyć Rezerwat Oceanu Południowego dla Waleni (1992-94). W 1997 roku wspólnie z Lindą Evangelistą nagrał piosenkę do składanki “Man to Woman”, z której dochód przeznaczony został na badania nad rakiem piersi.

W Vancouver Bryan stworzył The Warehouse Studio – nowoczesne studio nagraniowe urządzone w zabytkowym budynku, w którym swojego czasu mieściły się biura kompanii zaopatrującej Klonndike w czasach gorączki złota. Za swoje wysiłki otrzymał od władz miasta nagrodę za ratowanie dziedzictwa kulturalnego.

Jesienią 1999 roku ukazał się zbiór największych jego przebojów – “The Best Of Me”.

“Zawsze wiedziałem, że będę w jakiś sposób związany z muzyką. Nie wiedziałem, czy będzie to miało jakieś powodzenie, ale wiedziałem, że będę “w temacie”. Myślałem, że może dostanę pracę w sklepie z płytami, może nawet zagram w zespole, ale nie to, że będę gwiazdą. Pomysł, aby być kimś sławnym nie był częścią planu. Kiedy miałem piętnaście, czy szesnaście lat, kupowanie płyt i słuchanie “The Who” było wszystkim, czego potrzebowałem. Nic innego naprawdę nie miało znaczenia. Szkoła wydawała się nieważna, muzyka była tym czymś, co pozwalało mi czekać na odkrycie siebie samego. To wiele lat przesiedzianych na przystankach autobusowych i stacjach kolejowych, nieustanne podróżowanie, pierwsze koncerty w Stanach i Kanadzie, zanim wszystko się zaczęło ... Pamiętam te czasy.”

(Bryan Adams)

 



ORGANIZATORZY I REALIZATORZY :
Organizacja TELEWIZJA POLSKA S.A. PROGRAM 1

Producent WOJCIECH TRZCIŃSKI

Dyrektor Artystyczny MAREK SIEROCKI

Reżyseria KRZYSZTOF JAŚLAR

Scenografia MAGDA KUJSZCZYK

Kierownictwo Produkcji
KRYSTYNA BYSTROSZ
MIROSŁAW ŁĘKOWSKI

Szef Biura Prasowego TOMASZ GAWIŃSKI

Współorganizacja Sopot Festival 2000
BAŁTYCKA AGENCJA ARTYSTYCZNA B A R T
Dyrektor Naczelny EUGENIUSZ TERLECKI

Promotor Koncertu Bryana Adamsa BAŁTYCKA AGENCJA ARTYSTYCZNA B A R T

Wystąpili w Operze Leśnej

Animals
Anna Maria Jopek
Czesław Mozil
Edyta Górniak
Elton John
Grzegorz Markowski
Jethro Tull
Kayah
Lionel Richie
Maria Peszek
Paul Anka
Whitney Houston
Zakopower

Dla biznesu

Klub "Pod Sceną" (kopiuj)

Dla prasy